Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a făcut vineri referire la revendicările financiare ale constructorului italian, făcându-şi curaj: „o să ne luptăm cu ei”.
”Trebuie să ştiţi că, din trecut, acolo am moştenit şi un proces de instanţă, în care constructorul cere CNADR vreo 90 de milioane de euro. Ne apărăm, o să ne luptăm cu ei, o să vedem care va fi situaţia. Acolo sunt revendicărifinanciare ale dânşilor care vin din anii 2007-2010, pentru lucrări suplimentare solicitate de autorităţi locale, în general ale statului român, care au produs o mulţime de costuri care dânşii spun că nu au fost acoperite. Noi nu avem aceeaşi opinie cu ei, de asta ne şi judecăm. Ce va stabili instanţa, aceea vom face”, a spus ministrul Transporturilor, într-o conferinţă de presă, la Mediaş.
Întrebat dacă anul acesta se va termina măcar un kilometru din cei 6,5 rămaşi din autostrada Bucureşti – Ploieşti, ministrul Dan Şova a spus iniţial ”mi-e greu să vă răspund”, ca apoi să adauge „cred că o mare parte din ei vor fi gata”.
„Ştiu că, CNADR a declanşat încă de acum trei luni, rediscutarea şi renegocierea contractului cu ei. Ei şi-au asumat construcţia celor 6,5 kilometri şi cred că, fiind vorba de câmpie, cred că o mare parte din ei vor fi gata. Cât exact, o să vedem. (…) Cei 6,5 kilometri vor fi făcuţi şi vom vedea dacă din preţul negociat va mai rămâne ceva care să nu fie realizat, eu sper că nu”, a arătat Şova.
O nouă licitaţie pentru realizarea mai multor ieşiri şi reamenajarea benzilor de siguranţă
Ministrul a anunţat că urmează o nouă licitaţie pentru realizarea mai multor ieşiri şi reamenajarea benzilor de siguranţă, la autostrada Bucureşti-Ploieşti.
În opinia lui Şova, “problema mare” pe Bucureşti – Ploieşti este că proiectul iniţial avea prea puţine ieşiri şi, de asemenea, avea probleme, benzile de siguranţă.
“Şi ăsta reprezintă un nou proiect, deci vrem să facem încă un nod rutier şi să facem nişte reamenajări la benzile de siguranţă, asta o să însemne un proiect nou, o licitaţie nouă, dar nu are legătură practic cu actualul proiect al autostrăzii”, a arătat ministrul Dan Şova.
Pe de altă parte, în răspunsul CNADNR datat aprilie 2014 se arată că în prezent CNADNR şi antreprenorul JV Pizzarotti&Tirenna Scavi caută împreună „soluţia optimă de finalizare a autostrăzii” Bucureşti-Ploieşti, între km 0 şi km 19,5.
Câţi bani ne costă cei 6,5 kilometri
„Pentru anul 2014, bugetul alocat pentru tronsonul de autostradă Bucureşti-Ploieşti este de 280.144.000 lei (62 milioane de euro). În conformitate cu programul de lucrări aprobat, în acest an nu va fi inaugurat nici un sector de autostradă”, se arată într-un răspuns – semnat de directorul general al CNADNR – la întrebarea ce porţiune din tronsonul de 6,5 kilometri va fi inaugurată în cursul acestui an. Răspunsul CNADNR a fost postat pe portalul forum.peundemerg.ro.
De altfel, suma este menţionată şi în primele 20 de proiecte de investiţii publice în 2014, prezentate în martie de Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget.
Astfel că în total, pentru cei 6,5 kilometri, CNADNR ar urma să plătească în total, în acest an, 211 milioane de euro, în aceasta sumă fiind incluşi banii deja plătiţi, plus datoriile restante şi plus banii bugetaţi pentru proiect pentru acest an. Reiese un cost de 32 de milioane de euro per kilometru construit. Spre comparaţie, segmentul din Autostrada Transilvania construit de Bechtel a costat statul român 25 de milioane de euro per kilometru.