spot_img
spot_imgspot_img
22.9 C
Vaslui
19-mai-2024

Cine a scos din joc STS şi SRI în operaţiunea de salvare din Apuseni

- Advertisement -

Ancheta tragediei aviatice din Munţii Apuseni a ajuns la Secţia Parchetelor Militare, în faza pe miniştri, secretari de stat şi generali.

Ancheta privind tragedia aviatică din Munţii Apuseni, din 20 ianuarie 2014, în urma căreia şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion, a fost mutată la Secţia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului Instanţei Supreme. „Există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militar şi care ar atrage competenţa procurorului militar”, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă ţinută la Sibiu, procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel (PCA) Alba Iulia, Augustin Lazăr.

Generali, miniştri…

Potrivit purtătorului de cuvânt al PCA Alba, procuroarea Mihaela Chicea, ar fi vorba de cadre militare de la „IGSU şi STS”. Procurorul Lazăr a mai precizat că „există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au făcut parte din celulele de criză din instituţiile centrale ale statului. Acele celule de criză au fost coordonate de persoane care au calitate de ministru şi în final se va da o soluţie cu referire la toate aceste persoane”.

Procuroarea Mihaela Chicea a precizat pentru EVZ că vor fi audiate şi „persoanele care conform legii aveau atribuţii în gestionarea celulelor de criză de la nivelul instituţiilor centrale”. Magistratul Augustin Lazăr a mai arătat că ancheta ar putea dura „luni şi chiar ani de zile” până să se ajungă la o soluţie.

Cele şapte erori în drumul spre supravieţuitori

ISU Alba şi IGSU (Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă) au început să caute epava avionului pilotat de Adrian Iovan la două ore de la prăbuşire, adică la 18.15. De abia după alte două ore, la 20.15, se cere ajutorul Serviciului de Telecomuni-caţii Speciale (STS) şi SRI. Acestea sunt cauzele care au făcut ca salvatorii să ajungă la supravieţuitori la şase ore de la prăbuşirea avionului. Haosul a fost cauzat de faptul că Ministerul de Interne şi Cancelaria Primului Ministru au refuzat să coordoneze operaţiunile de salvare.

„Evenimentul zilei” vă prezintă, cu ajutorul specialiştilor în domeniu, momentele când autorităţile statului au greşit, ratând să ajungă la timp la cei şapte membri ai aeronavei.

PRIMA GREŞEALĂ. La 16.06, Ion Burlui, şeful IGSU, îl sună pe Radu Zamfir, medic care se afla în avion, pentru a-i cere coordonatele aeronavei aterizate forţat la ora 16.00. Nu s-a respectat procedura standard, serviciul 112 nu a fost alertat şi s-a mers pe intervenţia personală a lui Raed Arafat şi a lui Burlui.

Ce rol a avut STS

De abia la 16.16, Radu Zamfir sună la 112 şi oferă coordonate greşite, indicate de aparatul de zbor, în zona Scărişoara. Se porneşte alerta şi în 15 minute STS anunţă ISU, Poliţia, Jandarmii şi Ambulanţa din Cluj, MApN, ROMATSA şi Salvamont Braşov. „După acest moment, STS nu mai are nicio competenţă”, ne-a explicat Adrian Fulea, purtătorul de cuvânt al serviciului.

A DOUA GREŞEALĂ. Nu se cere ajutorul MApN. La ora 16.29 – Ministerul Apărării a luat legătura cu ROMATSA şi a transmis disponibilitatea de a participa cu forţe la acţiunile de căutare/salvare. Şeful de tură ROMATSA a informat că acţiunea este coordonată de ISU care avea repere greşite primite de la Radu Zamfir.

A TREIA GREŞEALĂ. La 16.30, ROMATSA şi IGSU anunţă Centrul pentru Situaţii al Guvenului, aflat în subordinea lui Victor Ponta.

Prin Decizia 54 din 2006 a Primului Ministru, Cancelaria Premierului trebuie să se implice în operaţiuni, ceea ce nu s-a întâmplat. „Scopul Centrului este asigurarea legăturii cu autorităţile administraţiei publice centrale, cu privire la situaţiile de urgenţă şi evenimentele deosebite care trebuie cunoscute la nivel guvernamental”, se precizează în decizia respectivă.

Ponta trebuie să formeze un Comitet Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, aşa cum s-a realizat în cazul viscolului din Buzău, Brăila, Vrancea.

A PATRA GREŞEALĂ. Conform HG 741/2008, după 16.30 trebuia să se realizeze un comitet ministerial la Ministerului Transporturilor şi o celulă de criză la Ministerul Administraţiei coordonată de fostul ministru Radu Stroe sau fostul secretar de stat Cătălin Chiper.

16.42. Coordonarea operaţiunilor trece de la ISU Cluj la ISU Alba, care este alertată la această oră.

A CINCEA GREŞEALĂ. Din acest moment, ISU Alba conduce operaţiunile de căutare şi decide să nu ceară ajutorul MApN, SRI şi STS, bazându-se pe aceleaşi coordonate greşite primite, la telefon, de la Zamfir.

A ŞASEA GREŞEALĂ. De-abia la 18.15 se organizează Comitetul Judeţean de Urgenţă şi încep căutările organizate în perimetrul de 200 de km, indicat de semnalul telefonului Vodafone al lui Radu Zamfir.

21:13. Sunt găsiţi cei cinci supravieţuitori de către trei săteni. (Marian Păvălaşc)

După 4 ore se apelează la servicii

A ŞAPTEA GREŞEALĂ. Abia după patru ore de la apelul la 112, la ora 20.15, IGSU şi ISU Alba cer sprijinul STS şi SRI şi se restrânge aria de căutare la vârful Petreasa. În urma solicitării, se suprapune celula Vodafone de telefon a lui Radu Zamfir şi cea Orange a celorlalţi medici din avion şi se ajunge la un perimetru de 20 de km faţă de 200 iniţial.

Şi sursele EVZ ne-au confirmat că STS a sunat la Vodafone de două ori după ora 20.00. Cel care a coordonat operaţiunile de căutare a fost prim-adjunctul ISU Alba, Cornel Oprişa (foto). „Nu am primit prin SMS coordonatele, dar nu pot oferi mai multe amănunte pentru că se desfăşoară o anchetă”, ne-a declarat acesta.

Şefii Situaţiilor de Urgenţă au uitat să sune la 112

Conform legii, operaţiunile de căutare se declanşează din momentul apelului la 112. Aşa cum reiese, însă, din raportul privind accidentul aviatic, înaintat de vicepremierul Gabriel Oprea, cei care au aflat primii au fost tatăl copilotului Răzvan Petrescu şi secretarul de stat Raed Arafat.

Primul a fost sunat, la ora 16.01, de fiul său, iar al doilea a aflat de la doctorul Irinel Popescu, pe care îl apelase medicul Radu Zamfir. Arafat a vorbit şi cu şeful IGSU, generalul de brigadă Ion Burlui (foto), care a alertat ISU Alba şi ISU Mureş. Niciunul nu a apelat, însă, la 112, deşi aşa era procedura. A făcut-o tot doctorul Zamfir, la ora 16.26. Atunci, STS a informat Cancelaria Primului-Ministru şi toate ministerele care au competenţă de gestionare a unor situaţii de urgenţă, printre care MAI, MApN, Ministerul Transporturilor sau Ministerul Sănătăţii. În acel moment, conform Hotărârii Guvernului (HG) 1489/2004, trebuia să se se alerteze Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (CNSU), în fruntea căruia se află ministrul de Interne şi este coordonat de primul ministru.

MAI a aplicat altă lege

Această HG fusese modificată chiar la iniţiativa fostului şef al MAI, Radu Stroe, în luna mai a anului trecut şi a fost parafată de Victor Ponta. Oficialii MAI contactaţi de „Evenimentul zilei” susţin, însă, că s-a acţionat după HG 741/2008, care arată că ROMATSA şi Ministerul Transporturilor se ocupă de coordonare. Şi în acestă hotărâre se precizează că operaţiunile de căutare şi salvare sunt de competenţa MAI.

Oficiali MApN ne-au declarat că, imediat după ce STS a informat Armata, militarii s-au pregătit, dar nu au acţionat pentru că nici MAI şi nici IGSU nu le-a cerut, aşa cum prevede legea. Cu toate acestea, ministrul Apărării a trimis un detaşament să se alăture forţelor de salvare. La rândul lor, şefii operaţiunilor de căutare din Alba sau Cluj puteau cere direct sprijinul Armatei, dar nu au făcut-o. (Petrişor Cană)

Noi dezvăluiri despre haosul operațiunilor de salvare: Angajații ISU și ROMATSA nu au știut să interpreteze coordonatele

Potrivit unui raport trimis de ROMATSA către Ministerul Transporturilor, citat de postul B1 TV, operatorii ISU Alba și ISU Cluj au avut coordonatele de localizare ale avionului prăbușit, dar nu au știut, nici ei și nici operatorii ROMATSA, să le interpreteze.

În acest sens, sunt elocvente discuțiile dintre operatorii ROMATSA și angajații ISU Cluj:

18.51. CONVORBIRE SUPERVIZOR SALĂ CU ISU CLUJ:

Supervizor sală: Vă salut, de la Centrul de Dirijare al Zborurilor
ISU Cluj: N-am uitat de dumneavoastră, dar încă nu au ajuns colegii acolo.
Supervizor sală: Dar coordonatele geografice le aveţi dumneavoastră de acolo?
ISU Cluj: Am.
Supervizor sală: Mi le spuneţi şi mie?
ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023, Longitudine 22,98421
Supervizor sală: Dar de unde le aveţi pe acestea?
ISU Cluj: De la STS
Supervizor sală: Au un format care nu ne este familiar nouă. Când aveţi veşti vă rog să mă sunaţi.

19.01 CONVORBIRE SUPERVIZOR SALĂ ACC CU ISU CLUJ:

Supervizor sală: Spuneţi-mi coordonatele acelea pe care le-aţi transmis dumneavoastră sunt într-un format care nouă nu ne este familiar. Nu aveţi o transformare în format cu minute, secunde?
ISU Cluj: Nu.
Supervizor sală: Şi nu ştiţi cum se transformă?
ISU Cluj: Nu ştiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele astea.

Citiţi mai mult: EVZ A RECONSTITUIT FILMUL CĂUTĂRILOR BEZMETICE. Cine a scos din joc STS şi SRI în operaţiunea de salvare din Apuseni – Exclusiv EVZ > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/evz-a-reconstituit-filmul-cautarilor-bezmetice-1080685.html#ixzz2sOrqKFsV
EVZ.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.