spot_img
spot_imgspot_img
15.6 C
Vaslui
20-mai-2024

Moldova, prezentã prin filme, nu si prin autori

- Advertisement -

Magnificul Gatsby”, regie Baz Luhrmann (regizor Australian, cunoscut cinefililor prin „Romeo + Juliet” şi „Moulin Rouge”) cu Leonardo di Caprio, pe afiş şi în persoană, a dat startul celui mai mediatizat eveniment cultural: Festivalul Internaţional de Film de la Cannes.

Şi ce altă producţie s-ar potrivi mai bine pentru inaugurarea celei de-a 66-a ediţii decât drama romantică, frenetic decadentă, inspirată din romanul lui F. Scott Fitzgerald? Parada a debutat, după canon, cu Juriul prezidat în Anno Domini 2013 de Steven Spielberg, unul din patru teribili (Francis Ford Coppola, George Lucas şi Martin Scorsese) ai Hollywood-ului şaptezecist, releu dintre filmele digestive, de mall şi revigorarea cinematografiei americane. Juraţii aleşi pe sprânceană, personalităţi active în branşă: Cristian Mungiu, omul nostru (realizator, scenarist şi producător, România), Vidya Balan (actriţă, India), Naomi Kawase (regizor, Japonia), Nicole Kidman (actriţă, Australia), Lynne Ramsay (scenarist şi regizor, Marea Britanie), Daniel Auteuil (actor, regizor, Franţa), Ang Lee (regizor, producător, Taïwan) şi, binenţeles, Christoph Waltz (actor, Austria: oscarizat, faimos după ce s-a filmat la QT, „Inglorious Basterds” şi „Django”).Or, pariurile pentru miza cea mare – Palmierul de Aur, – sunt mult mai dificlie, critici avizaţi nu pot pune mâna în foc, încingând spiritele: pe cine va consacra pentru eternitate, după 12 zile de proiecţii, acest juriu merituos, atât de divers?

Festivalul e vitrină, galantar cu de toate, concurs artistic cu geometrie variabilă, dar şi inedit Centru de diagnosticare, de revelare a angoaselor şi fobiilor Umanităţii. În selecţia oficială, 19 pelicule („Un château en Italie”, de Valeria Bruni-Tedeschi (sora Carlei, deci cumnata lui Nicolas Sarkozy); „Inside Llewyn Davis”, de Ethan Coen, Joel Coen; „Michael Kohlhaas”, de Arnaud des Pallières; „Jimmy P.” (Psychoterapy of a Plains Indian), de Arnaud Desplechin; „Heli”, de Armat Escalante; „The Past”, de Asghar Farhadi; „The Immigrant”, de James Gray; „Grigris”, de Mahamat-Saleh Haroun; „A Touch of Sin”, de Jia Zhangke; „Like Father, Like Son”, de Kore-eda Hirokazu; „La vie d’Adѐle”, de Abdellatif Kechiche; „Shield of Straw”, de Takashi Miike; „Jeune et jolie”, de François Ozon; „Nebraska”, de Alexander Payne; „La Vénus à la fourrure”, de Roman Polanski; „Behind the Candelabra”, de Steven Soderbergh; „La grande bellezza”, de Paolo Sorrentino; „Borgman”, de Alex Van Warmerdam; „Only God Forgives”, de Nicolas Winding Refn. Secţiunea paralelă, „Un Certain Regard”, se deschide cu filmului Sofiei Coppola „The Bling Ring” şi conţine cinci lucrări de debut. Cu certitudine, nu vom avea cum să ne plictisim, înfruptându-ne din trufandale-surpriză.

Festivalul străluceşte şi, de această dată, prin componentă românească de valoare – Cristian Mungiu, membru al Juriului mare şi Audrey Tautou, animatoare a serii inaugurale şi a celei de închidere: îndrăgita Amelie, cea care – depune mărturie prietenul şi colegul Tudor Caranfil, e de fapt Tăutu, trăgându-se din bunici transilvăneni.

Scurtmetrajul „O umbrã de nor” e selectionat în sectiunea Quinzaine des Réalisateurs: „Numeroase sensuri pot fi gãsite în acest film. Poate cã cel mai important e exprimat într-un fragment din rugãciunea rostitã de personajul principal (interpretat de Alexandru Dabija): ticãloasa mea viatã ca un somn a trecut, ca o umbrã de nor…”, zice regizorul Radu Jude. Comitetul de selectie a avut de ales dintre 3500 scurtmetraje din 132 de tãri. La Cinéfondation e prezent Tudor Jurgiu cu filmul În acvariu.

Pe lângã filmele calificate în competitie, un detasament de regizori promitãtori (printre ei, basarabenii Igor Cobileanski si Dorian Bogutã) participã în programul Romanian Short Waves, gãzduit de Short Film Corner, sectiune non-competitivã a Festivalului. Programul e produs de Asociatia Secvente, sustinut de Centrul National al Cinematografiei si Institutul Cultural Român. Filmul „Colectia de arome”, regizat de Igor Cobileanski a ajuns la Cannes. Din pãcate, Igor nu vine pe Croisette si mi se pare foarte trist cã un Minister al Culturii dintr-o tarã cu aspiratii europene nu poate sustine, printr-un fond al mobilitãtii artistilor, cum se procedeazã în lume, deplasarea la Cannes a autorului. Nu mai e valabilã fraza „cinemaul, cea mai vajnicã dintre arte”? Vine însã Dorian Bogutã cu scurtmetrajul „De azi înainte”. De azi înainte, fiti pe fir, vom reveni cu noutãti!

Larisa Turea, cu dor de Domniile Voastre, de la Cannes

timpul.md

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.