spot_img
spot_imgspot_img
15.6 C
Vaslui
20-mai-2024

Premierul Ponta: o prestigioasã companie germanã, probabil din industria auto, vrea sã investeascã în România

- Advertisement -

Victor Ponta a anuntat într-o emisiune televizatã cã Guvernul a semnat un memorandum de întelegere „cu una din cele mai mari si mai prestigioase companii din Germania, care va deschide o fabricã în România”. Fãrã a îsi detalia declaratia, premierul român a dat de înteles cã ar putea fi vorba despre un mare producãtor din industria auto.

Victor Ponta pare sã fi preluat în acest week-end rolul de zvoner. Conform premierului, „zilele trecute, în sedinta de guvern, pe lista confidentialã, pentru cã asa a fost întelegerea, am aprobat un memorandum de întelegere cu una din cele mai mari si mai prestigioase companii din Germania, care va deschide o fabricã în România. Nu stiu dacã e cea mai mare, dar poate cã e una din cele mai faimoase. Întelegerea dintre noi este sã anuntãm împreunã acest lucru”. Ca detalii, Ponta a ales sã mentioneze doar cã domeniul în care îsi desfãsoarã activitatea firma respectivã este unul „foarte drag” României. Întrebat dacã este vorba de o companie din industria auto, primul ministru a rãspuns: “Doamne ajutã sã putem sã dãm împreunã aceastã stire”.

Pentru cei care cunosc cât de „sensibilã” poate fi o astfel de declaratie, anuntul lui Victor Ponta pare cel putin ciudat. Mai ales cã, asa cum rezultã din cuvintele premierului, compania respectivã nu a luat încã o decizie finalã si a solicitat confidentialitate pânã la momentul unui eventual anunt comun. În aceste conditii, un anunt venit de la un sef de guvern – fãcut parcã mai degrabã pentru a distrage atentia de la alte evenimente importante – poate îndepãrta potentialul investitor. Asta pentru cã, în conditiile în care pe întreg continentul se vorbeste despre închiderea de uzine auto din cauza crizei de supraproductie, o investitie germanã în România poate însemna doar relocare sau, în cel mai bun caz, o reducere a productiei altor uzine care au costuri de productie mai mari. Iar producãtorilor auto ultimul lucru care le lipseste în acest moment este un conflict cu sindicatele din uzinele care se vor simti amenintate.

Cine ar putea fi misteriosul investitor german? Având în vedere epopeea Daimler de acum cinci ani, când grupul a preferat Ungaria în detrimentul României pentru deschiderea unei fabrici care a necesitat investitii directe de circa 800 de milioane de euro, este destul de clar cã acest mare producãtor nu poate fi în cauzã. De asemenea, desi tot prin 2008 au existat si zvonuri legate de o potentialã investitie a celor de la Volkswagen, dedicatã diviziei premium Audi, majorarea capacitãtii de productie a uzinei din Gyor în ultimii trei ani face putin probabilã o astfel de miscare. Mai ales cã fabrica maghiarã a necesitat investitii de peste 900 de milioane de euro. Nici Adam Opel, divizia europeanã a General Motors, nu pare o variantã viabilã. Compania se aflã în plin proces de recalibrare a productiei având o importantã productie excedentarã. Ar mai fi grupul BMW însã, în ciuda unor vizite fãcute de oficiali germani în mai multe zone din România si a unor declaratii fãcute de autoritãti locale române, bavarezii au negat pânã acum orice intentie. În luna octombrie a anului trecut, Franz Linner, vicepresedintele BMW AG pentru achizitii, productie si tehnologii destinate bordului si habitaclului vehiculelor, declara pentru Capital cã despre o uzinã de productie a grupului sãu în România nici nu poate fi vorba. Cel putin nu acum. „Avem unitãti de productie în Asia, Europa, Africa de Sud si America si, în acest moment, pentru Europa, nu avem nevoie de o extindere a capacitãtile de productie existente. Noi scanãm spatiul est-european la fiecare doi ani, însã nu este momentul pentru o nouã fabricã acum. În uzinele pe care le avem pe continent lucrãm în doar douã schimburi (n.n. – si nu trei cum ar trebui pentru a lucra la capacitate maximã). Sunt tãri unde piata auto este sub asteptãri precum Italia, Portugalia sau Spania. Nu stim încã ce vor aduce 2013 si 2014”, a mentionat Linner dând astfel de înteles cã, pânã la momentul în care piata europeanã nu îsi va reveni, o nouã investitie a BMW în zonã este exclusã”.

Dacã niciunul dintre acesti mari producãtori de masini nu pare a fi interesat de o investitie în România, rãmâne zona producãtorilor de componente auto. Vastã si extrem de puternicã, pleiada de producãtori germani de subansambluri auto, precum Robert Bosch GmbH, Continental AG sau BASF este – direct, prin subsidiare sau furnizori de rang secund – în mare parte, deja prezentã în România.

Dacã declaratia premierului Ponta a fost mai mult decât o simplã diversiune menitã sã distragã atentia de la alte evenimente importante, în urmãtoarele luni ar trebui sã aflãm cine este misteriosul investitor german care, în plinã crizã a vânzãrilor din Europa, este dispus sã investeascã într-o facilitate de productie în România.

capital.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.