spot_img
spot_imgspot_img
17.7 C
Vaslui
03-iun.-2024

Triplă lovitură pentru leasing

- Advertisement -

Mai putini clienti din cauza reorientării către finantarea în lei, diminuarea pretului de revânzare al vehiculelor recuperate de la rău-platnici din cauza timbrului de mediu si perspectiva sanctionării unor clauze contractuale în instantă sunt riscurile de care piata de leasing se teme cel mai mult în 2013

Noul Cod de procedură civilă, timbrul de mediu si Regulamentul nr. 12 al BNR sunt cele trei modificări legislative care pun la încercare leasingul financiar în acest an.

„Pe lângă contextul macroeconomic dificil, anul 2013 aduce importante modificări de ordin legislativ, cu impact semnificativ asupra activitătii de leasing din România, respectiv adoptarea si implementarea timbrului de mediu pentru autoturisme, aplicarea noului Cod de procedura civilă si, nu în ultimul rând, liniile directoare transmise de BNR cu privire la majorarea ponderii finantărilor acordate în moneda natională (Regulamentul BNR nr. 17/2012)“, a declarat Vorles Morlot, directorul general al BRD Sogelease. În plus, anumite modificări de deductibilitate, implementate de noul Cod fiscal, îngustează si ele marja de manevră a societătilor de leasing.

Astfel, prin noul Cod de procedură civilă, clientul poate negocia oricare din clauzele contractului de leasing financiar. În plus, instanta poate hotărî dacă anumite clauze sunt abuzive sau nu pentru clientii care nu si-au mai putut onora obligatiile de plată. „Codul civil creează premisele «sanctionării» de către instantă a unor clauze contractuale prin care este prevăzut un cuantum prea mare al clauzei penale comparativ cu prejudiciul suportat de creditor, aceasta însă efectiv neînsemnând că noul Cod protejează conduita clientilor rău-platnici“, scria recent, în Capital, Mădălina Hagima Hristescu, partener al casei de avocatură Hristescu, Marinoiu&Partner. Societătile de leasing ar putea să înregistreze anumite pierderi neprevizionate initial din cauza acestor eventuale procese. Noile reglementări impuse de BNR implică reorientarea împrumuturilor dinspre valută înspre moneda natională atât a persoanelor fizice, cât si a celor juridice.

Prin aceste reguli, numărul clientilor de leasing financiar se reduce cu segmentul persoanelor fizice al căror grad de îndatorare a fost deja diminuat prin norme BNR. Cumulat cu scăderea puterii de cumpărare, persoanele fizice ajung să nu se mai califice pentru obtinerea unui credit. În plus, până nu se va diminua diferentialul de dobândă si costuri dintre leasingul în euro si cel în lei, va avea de suferit si finantarea IMM-urilor.

Timbrul de mediu plătit retroactiv

Din punctul de vedere al activitătii de leasing, timbrul de mediu va sustine finantarea autoturismelor noi, prin diminuarea valorii plătite comparativ cu taxa de poluare (categoria Euro 5). Cel putin aceasta a fost intentia legiuitorului. „Timbrul de mediu va influenta semnificativ ponderea finantărilor autoturismelor second-hand pentru situatiile în care acestea nu au mai fost înmatriculate în Romania, au fost scutite de plata taxei de poluare în momentul înmatricularii sau taxa de poluare a fost restituită la cerere fostului proprietar“, spune Vorles Morlot.

Bogdan Speteanu, director general BCR Leasing, are însă o părere contrară: „Valoarea mică a timbrului de mediu pentru masini cu vechime mare si sisteme antipoluare ineficiente (non-Euro si Euro 1), coroborată cu capacitatea limitată de cumpărare/investitii a consumatorilor din România, favorizează mentinerea preferintei pentru vehicule second-hand, vechi“. În plus, Speteanu precizează că, din punctul de vedere al valorificării masinilor recuperate, timbrul de mediu va determina, probabil, diminuarea pretului de revânzare obtinut de firma de leasing cu valoarea taxei de timbru, întrucât majoritatea vehiculelor aflate la revânzare sunt Euro 3 si Euro 4, categorii care presupun valori ridicate ale timbrului de mediu.

Cea mai mare problemă pe care o ridică însă taxa de timbru este faptul că aceasta nu are un caracter predictibil. Astfel, un client poate opta pentru achizitia unei masini considerate de ultimă generatie în momentul initierii unui contract de leasing – si deci scutită de la plata taxei respective. „După circa patru ani, la finalul contractului de leasing, ca urmare a unei posibile noi modificări a legislatiei, clientul poate să fie obligat să achite această taxă, cu valori consistente“, spune Speteanu.

O altă chestiune neclară este sugerată de Morlot: „Principalul impediment la ora actuală îl constituie lipsa vizibilitătii, în calitate de cumpărător al unui autoturism second-hand, cu privire la achitarea/restituirea taxei de poluare aferentă vehiculului dorit. Mai mult, eliberarea de către autoritătile fiscale a unei adeverinte privind situatia taxei de poluare durează cel putin 15 zile (pentru companiile de leasing) si se bazează pe existenta facturii de achizitie, această verificare având practic loc ulterior achizitiei“.

capital.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.