spot_imgspot_img
spot_imgspot_img
12.6 C
Vaslui
11-mai-2024

Relu Fenechiu: CSAT a aprobat privatizarea CFR Marfă; sper să vindem cât mai puţin peste 50%

- Advertisement -

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a confirmat marţi, într-o conferinţă de presă, că privatizarea CFR Marfă se va realiza cu un investitor strategic, în urma avizului dat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), care a aprobat vinderea pachetului majoritar de acţiuni al companiei.

‘CSAT a aprobat astăzi (marţi n.r) privatizarea pachetului majoritar de acţiuni al companiei CFR Marfă, însă eu sper să vindem cât mai puţin peste 50 la sută, deoarece, dacă societatea va fi preluată de o companie puternică şi va fi dezvoltată, atunci, ulterior, pachetul de acţiuni rămas în portofoliul statului, va putea fi valorificat pe o sumă mult mai mare’, a spus ministrul Transporturilor.

Acesta a precizat că în avizul acordat de CSAT nu se specifică pachetul exact de acţiuni ce poate fi vândut ci doar că societatea va vinde pachetul majoritar către un investitor strategic.

Ministrul a mai precizat că în perioada imediat următoare va fi făcută o simulare împreună cu consultantul angajat de statul român pentru privatizare tocmai pentru a fi stabilită valoarea exactă a companiei. Fenechiu a subliniat că statul român nu va vinde infrastructura feroviară sau active fixe ale CFR Marfă, ci doar obiectul de activitate ale companiei, care are 30.000 de vagoane, 900 de locomotive şi deţine 60% din piaţa de transport feroviar de marfă din România.

‘La ora actuală, compania are datorii totale de 1,89 miliarde lei, din care 1,33 miliarde reprezintă datorii către stat, din care 678 milioane lei către bugetul de stat şi cel al asigurărilor sociale, şi 583 milioane lei către CFR SA’, a spus ministrul Transporturilor.

Premierul Victor Ponta a anunţat marţi, la Palatul Parlamentului, că privatizarea CFR Marfă va fi discutată miercuri în şedinţa de Guvern.

„Privatizarea majoritară, un investitor strategic, minim 10 milioane euro garanţie pentru calificare şi condiţii foarte clare care să ne asigure că aceia care vin sunt companii puternice”, a explicat Ponta condiţiile în care se va face privatizarea acestei companii.

CSAT a aprobat, în şedinţa de marţi, proiectul pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic.

„La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ‘C.F.R. Marfă’ – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care ‘C.F.R. Marfă’ – S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate”, se arată într-un comunicat al Administraţiei Prezidenţiale.

Ministrul Transporturilor anunţa, săptămâna trecută, că investitorii strategici interesaţi să preia pachetul majoritar de acţiuni la compania CFR Marfă vor trebui să plătească o garanţie de participare la licitaţie de zece milioane euro, condiţia fiind prevăzută pentru a fi descurajaţi investitorii neserioşi.

‘Pentru a descuraja eventualii investitori neserioşi, garanţia de participare la licitaţie va fi de zece milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor CFR Marfă. Va fi o licitaţie cu oferte preliminare neangajate, iar apoi vor fi depuse oferte în plic de către investitorii strategici interesaţi de privatizare’, declara ministrul Transporturilor.

De asemenea, Relu Fenechiu a subliniat că au existat discuţii cu reprezentanţii FMI, Comisia Europeană şi Banca Europeană astfel încât datoriile CFR Marfă să fie şterse, iar infrastructură feroviară aflată în subordinea companiei să fie transferată la CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare.

Şeful misiunii FMI, Erick de Vrijer, a declarat la începutul săptămânii, pentru AGERPRES, că CFR Marfă reprezintă ‘un punct cheie în programul cu instituţia financiară internaţională, are un rol cheie în sistemul de transport din România, face pierderi, are arierate, noi arierate. Ar trebui să fie o companie profitabilă care să investească în traficul feroviar. Privatizarea CFR Marfă cu un investitor strategic este cea mai bună soluţie.’

La rândul său, premierul Victor Ponta semnala, după întâlnirea cu delegaţia FMI, că la CFR Marfă trebuie tratată problema datoriilor istorice, pentru a nu fi considerate ajutor de stat, deoarece nu va veni nimeni să preia datoriile.

La finele anului trecut, CFR Marfă avea, conform datelor publicate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), o datorie de peste 411,8 milioane lei, din care 222,3 milioane lei provin din taxa pe valoarea adăugată, 176,8 milioane lei din dobânzi şi penalităţi de orice fel, peste 2,7 milioane lei din impozitul pe profit, 9,5 milioane lei din alte impozite şi taxe şi 418.000 lei din impozitul pe venitul din salarii.

AGERPRES.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.