Politistii vasluieni nu s-au atins de bicicletele din dotare

ALEGERE S-a asezat praful pe bicicletele de la posturile de politie din tot judetul. Oamenii legii preferã sã facã teren cu masinile din dotare. Desi mai scump, e mult mai comod si, evident, mai eficient. Una e sã alergi un infractor cu bicicleta la miez de noapte si alta sã îl bagi în “lipituri” cu masina din dotare. Anul trecut, autoturismele Inspectoratului Judetean de Politie (IJP) Vaslui au “înghitit” aproape 300 de tone de carburant.

INVESTITIE. Prezentate cu mare pompã acum sase ani, bicicletele cu care au fost dotate toate sectiile de politie au rãmas simple amintiri. Au dispãrut, parcã le-a înghitit pãmântul. “Bicicletele se aflã si acum în dotarea posturilor de politie comunale, e vorba de 81 de bucãti, dar ele sunt folosite mai rar sau la nevoie”, a declarat Mihaela Straub, purtãtorul de cuvânt al IPJ Vaslui. Vehiculele pe douã roti au fost cumpãrate cu scopul precis de a usura munca oamenilor legii în misiuni de patrulare sau cercetare, însã nu au apucat sã îsi dovedeascã eficienta. Au fost înlocuite în scurt timp cu masini marca Logan. Din acel moment, picior de politist nu s-a mai atins de pedalele bicicletelor. Acestia au schimbat bucurosi saua cu volanul, mai ales cã majoritatea au strâmbat din nas la primirea noilor mijloace de transport. “O sã râdã lumea de noi!”, se plângeau unii dintre ei, atunci.

Super-bicicletele, luate si abandonate

Au fost inscriptionate si dotate cu sirene, nefiind vorba de niste vehicule obisnuite, iar sefii Politiei, mândri nevoie – mare, s-au grãbit sã doteze posturile de politie de la tarã. “Bicicletele au fost distribuite politistilor de la posturile rurale, existând situatii în care comunele au în componentã chiar sase – sapte sate. Prin specificul activitãtii lor, politistii trebuie se afle permanent în mijlocul cetãtenilor, sã se deplaseze la scoli, la primãrii, biserici, la locuintele oamenilor, atât pentru a sta de vorbã cu ei, a le afla problemele si a-i ajuta sã le rezolve, cât si pentru a desfãsura activitãti investigative. Iatã de ce, cele mai multe vehicule au ajuns la posturile de politie. În plus, bicicleta oferã o serie de avantaje în desfãsurarea unor activitãti politienesti. Printre aceste avantaje se numãrã un bun raport cost/eficientã. Treptat, posturile de politie au fost dotate cu masini, asa cã bicicletele au trecut pe planul doi”, a mai spus Mihaela Straub. Desi ferchezuite si îmbunãtãtite dupã ultimul rãcnet, super – bicicletele nu au avut succes printre politisti. Nimeni nu a crâcnit însã si au semnat pentru primirea lor. Supãrarea le-a trecut însã repede, pentru cã nu a durat mult si în curtea fiecãrei sectii de politie “a rãsãrit” câte un Logan.

Bicicletele, utilizate în misiuni personale

Achizitiile de la acea vreme au stârnit un val de zâmbete în rândul opiniei publice. Nimeni nu îsi putea închipui o urmãrire mai haioasã, decât una între politistii pe biciclete si gãinarii iuti de picior, pe ulitele prãfuite ale satelor. Treaba asta nu a durat mult. Când au pus mâna pe volan, oamenii legii au uitat pe loc de vehiculele pe douã roti. Nu se comparã confortul unei masini cu o biatã bicicletã, fie ea si atât de specialã. De ani de zile, ele zac la sediile sectiilor de politie sau sunt folosite uneori la “urgente” personale, nicidecum pentru a pune infractorii cu “botul pe labe”. Nu consumã decât calorii si nici kilometrajul nu are de suferit. Pe unele le mãnâncã rugina, altele sunt “înecate” de praf. Toate au fost însã, abandonate. Cui îi mai pasã de economie si mediu curat?! Vorbe…În asemenea conditii, masinile din dotarea IPJ sunt folosite la maximum tot timpul anului, zi si noapte. “Pe tot parcursul anului trecut, la nivelul IPJ Vaslui s-au consumat 222 tone de benzinã si 54 de tone de motorinã. Acesta a fost necesarul. Dacã era nevoie de mai mult carburant, cantitatea ar fi fost suplimentatã fãrã probleme”, a spus Straub. În luna mai 2005, Politia Românã a achizitionat 3.000 de biciclete, pretul fiind de aproximativ 3.000.000 lei vechi/bucata.