|

Cine va conduce “super-agentia” Drumurilor

NOUTATE Ministerul Transporturilor a decis cã este nevoie de un nou sistem de supraveghere a traficului rutier, drept pentru care, la începutul lunii, a luat nastere oficial Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier ( ISCTR), un organism tehnic care sã substituie atributiile celor de la Autoritatea Rutierã Românã(ARR), Registrul Auto Român( RAR) si Compania Nationalã de Autostrãzi si Drumuri Nationale din România(CNADR).

Din 4 decembrie 2011, toti vasluienii care deservesc în calitate de soferi transportul de marfã sau pe cel de persoane se pot întâlni în trafic cu o nouã echipã de control formatã din inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transportului Rutier. Începând cu aceastã datã, acestia sunt singurii care vor mai efectua controale în trafic asemeni celor întreprinse pânã acum de inspectorii tehnici ai ARR, RAR si CNADR. Conform actului normativ de înfiintare, ISCTR devine singurul organism tehnic al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii desemnat sã asigure la nivel national inspectia si controlul respectãrii reglementãrilor nationale si internationale în domeniul transporturilor rutiere. Odatã cu înfiintarea acestui organism se va renunta la departamentele de control trafic a ARR, RAR si CNADR, cele trei structuri rãmânând numai cu atributii de licentiere. Conform unui comunicat de presã remis de Departamentul de Comunicare al Guvernului aceastã decizie vine sã “optimizeze utilizarea resurselor umane si materiale prin eliminarea posibilitãtii suprapunerii necontrolate a controalelor efectuate de mai multe entitãti prin amplasarea punctelor de control <<în cascadã>> care face ca de multe ori acelasi autovehicul sã fie oprit succesiv de personalul de control al acestora, iar prin programarea unitarã si eficientã a controalelor se doreste sã se acopere întreaga retea de drumuri publice. De asemenea, se urmãreste întãrirea capacitãtii administrative si asigurarea unui control eficient în ceea ce priveste respectarea legislatiei în domeniul transporturilor rutiere, a activitãtilor conexe transportului rutier si a pregãtirii persoanelor în vederea obtinerii permisului de conducere, care va determina, implicit, cresterea sigurantei rutiere prin actiunile de inspectie si control. Acestea vor fi desfãsurate numai de cãtre inspectori cu o pregãtire profesionalã care sã corespundã standardelor europene si care îsi vor însusi bunele practici în domeniu, implementate la nivel comunitar”.

Vechii inspectori de trafic vor fi “reformati”

În principiu, vechii inspectori de trafic vor dispãrea, în realitate este vorba mai mult de o “reformare”. Chiar dacã au activat în structuri diferite, inspectorii de pânã acum fãceau parte din aceeasi bransã, ei vor putea face acelasi lucru ca si pânã acum, dacã vor face

dovada unei pregãtiri profesionale corespunzãtoare standardelor europene. Potrivit conducerii ARR Vaslui, inspectoratul nou înfiintat va avea nevoie de 250 de inspectori de trafic “ Nu am prea multe informatii despre ceea ce presupune activitatea ISCTR, Stiu doar cã este nevoie de inspectori de trafic. Existã posibilitatea ca o parte din cei care lucreazã în cadrul ARR sã-si doreascã sã facã parte din noul inspectorat, pentru acest lucru fiecare dintre ei trebuie sã treacã un examen cu trei etape diferite. Este vorba de o selectie a dosarelor de înscriere, apoi se va da un examen scris si, în final, se va sustine un interviu. Nu pot spune la ora aceasta nici cine pleacã de la ARR, nici câti pleacã, pentru cã nu am de unde sã stiu. Ceea ce este de mentionat din punctul meu de vedere este cã ARR nu se desfiinteazã si noi ne vom continua activitatea de licentiere” a declarat Tinca Damian, directorul ARR Vaslui.

Mister mare în jurul noului inspectorat

Desi este mai putin de o lunã pânã când teoretic noii inspectori de trafic ar putea iesi la controale în stradã, la Vaslui pare cã nimeni nu stie mare lucru despre acest inspectorat, toti sefii structurilor care aveau pânã acum în sarcinã controlul în traficul rutier dau din colt în colt, pentru cã oficial nimeni nu stie nimic, nici despre atributii, nici despre cine se va alãtura ISCTR, si cu atât mai putin despre viitoarea conducere a serviciului de la nivelul judetului Vaslui. Chiar dacã pluteste în aer impresia cã ARR-ul ar putea sti ceva mai multe în privinta noului inspectorat, Tinca Damian sustine urmãtoarele: “ Eu nu am de unde sti acum cine va fi la ISCTR, nu am alte informatii în afara celor fãcute publice; atât cât este scris pe site-ul ministerului, atât stiu si eu. Nu pot eu sã spun cine va fi sau nu inspector, cu atât mai putin în conducere, asta se va afla dupã 30 noiembrie când se va încheia concursul “.

Seful de la RAR Vaslui, Doru Sãndulescu, declarã “ Cunosc doar noile dispozitii prin care s-a hotãrât înfiintarea ISCTR, dar nu am prea multe informatii, cel putin eu nu am primit niciun fel de informare în legãturã cu eventualele modificãri ale atributiilor noastre, deocamdatã noi încã participãm la controale în trafic împreunã cu Politia Rutierã. Ceea ce pot eu sã vã spun este cã Regia Autonomã “Registru Auto Român” a contribuit la finantarea ISCTR, prin virarea în conturile lor a unor sume de bani, în rest nu stiu absolut nimic”. Nici la sectia CNADR Vaslui nu s-a produs vâlvã mare cu aceastã nouã înfiintare, Gicu Maftei, seful sectiei, a precizat cã de anul trecut practic la Vaslui nu mai erau echipe care sã facã control în trafic pentru cã masinile care ar fi trebuit folosite în acest scop se aflã de aproape un an la Directia Regionalã Iasi. De asemenea, el a adãugat cã, din cunostintele lui, un singur angajat al sectiei Vaslui s-a înscris pentru examen. În ceea ce priveste conducerea inspectoratului, nu se stie nimic. Conform regulamentului publicat în Monitorul Oficial, conducerea ISCTR este asiguratã de un consiliu de conducere format din 5 persoane, al cãrui presedinte este inspectorul stat de sef. Vor exista opt inspectorate teritoriale, la rândul lor conduse de cãtre un inspector sef teritorial.