spot_img
spot_imgspot_img
15.6 C
Vaslui
29-mai-2024

CAUZA ACCIDENTULUI aviatic din Apuseni. AVIONUL avea GHEAȚĂ pe ARIPI. Ce voia să FACĂ IOVAN pentru A DEZGHEȚA avionul și CE A PROVOCAT PRĂBUȘIREA

- Advertisement -

Pilotul Adrian Iovan şi o studentă la Medicină au murit, luni seara, după ce avionul în care se aflau s-a prăbuşit în Munţii Apuseni. Alte cinci persoane au fost rănite şi au fost transportate la spital. Aeronava tip Britten Norman Islander BN2 plecase, luni după-amiază, de la Bucureşti spre Oradea, şi avea la bord un echipaj medical, printre care şi purtătorul de cuvânt de Spitalul Elias, dr. Valentin Calu, iar incidentul a avut loc în apropierea localităţii Beliş, în judeţul Cluj, într-o zonă montană.

Accidentul s-a produs pentru că avionul a coborât prea jos, atingând vârfurile brazilor, pilotul a avut însă un motiv serios să coboare. Rămâne ca anchetatorii să lămurească de ce nu a putut aprecia pilotul corect la ce înălțime se află.

Avionul s-a prăbuşit luni, în jurul orei 16:15, în Munţii Apuseni. Aleodor Frâncu, preşedintele Romatsa, a declarat că Adrian Iovan a cerut permisiunea să coboare aparatul de zbor la 2.100 de metri altitudine, o altitudine mai mică decât cea normală, pentru a dezgheţa aeronava.

„În legătură cu colegul Iovan, a început o coborâre pentru că exista acest fenomen de givraj în zonă. A mers într-o zonă unde avea şi o vizibilitate mai bună şi o temperatură mai ridicată. Condițiile meteo erau de aşa natură că putea să apară givrajul. Ultima dată a cerut un nivel de 8000 de picioare”, a declarat Aleodor Frâncu, pentru B1 Tv.

Unul dintre medicii răniți în accident a declarat că pe aripi s-a depus un strat de gheață, iar echipajul a încercat să degivreze fuselajul.

„A încercat să degivreze avionul, a pierdut altitudine şi s-a înfipt în copaci, din momentul respectiv ne-am prăbuşit, am reuşit să scoatem victimele, pilotul era încarcerat şi nu aveam cum. Pe lângă ceilalţi, eu sunt bine”, a declarat, la Antena 3, medicul chirurg Sorin Ianceu, unul dintre medicii răniţi în accident.

Ce este givrajul, fenomenul care a dus la prăbușirea avionului

Givrajul este depunerea gheţii pe anumite porţiuni a unei aeronave. Straturile de gheață pot afecta bordul de atac al aripilor, elicele, parbrizul, antenele radio şi radar, tubul Pitot, carburatorul sau reactorul, conform pilotmagazin.ro.

Depunerile de gheaţă, zăpadă sau brumă pe suprafaţa exterioară a unei aeronave pot să afectaze zborul din cauza portanţei reduse, rezistenţei sporite care se creează la înaintare, precum şi a modificării caracteristicilor de stabilitate şi control. Avionul devine greu şi pierde din caracteristicile de zbor care-i dau siguranţă. Depunerile de gheaţă pot provoca blocarea componentelor mobile, cum ar fi profundorul, eleroanele, mecanismele de funcţionare a flapsurilor.

Degivrarea este procedura prin care cristalele de gheaţă, gheaţă, ţurţurii şi zăpadă sunt îndepărtate de pe fuselajul unei aeronave.

Specialiştii spun că există două operaţiuni de dezgheţare a unei aeronave. Prima are loc înainte de delocare, iar cea de-a doua în timpul zborului.

”Aeronava este prevăzută cu sisteme de îndepărtare a gheţii, în zonele sensibile, adică bordurile de atac sau zonele de prim contact a aripilor, a suprafețelor portante cu fileurile de aer. Cu siguranţă un avion care pleacă cu gheaţă la bord până nu ajunge în aer plat nu va scăpa de acea gheaţă”, a afirmat pilotul Sergiu Habago.

Expertul în aviaţie Sorin Stoicescu a declarat pentru TVR că tabloul complet va fi disponibil abia după audierea copilotului.

„Este una din ipoteze, să fi fost givrajul. Copilotul este în viaţă, el va putea spune cu precizie care au fost manevrele şi ultimele evoluţii ale aeronavei. Pe de altă parte, Comisia de investigaţie de la Ministerul Transporturilor va stabili clar cauza cea mai probabilă a producerii acestui eveniment. Este cert că pilotul a luat legătura cu organele de trafic şi a solicitat să coboare sub plafon, bănuiesc, pentru că nu avea vizibilitate”, a spus Sorin Stoicescu.

Citiţi mai mult: CAUZA ACCIDENTULUI aviatic din Apuseni. AVIONUL avea GHEAȚĂ pe ARIPI. Ce voia să FACĂ IOVAN pentru A DEZGHEȚA avionul și CE A PROVOCAT PRĂBUȘIREA – Actualitate > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/accidentul-aviatic-din-muntii-apuseni-care-a-fost-cauza-prabusirii-aeronavei-1078023.html#ixzz2r1vQ8nbu
EVZ.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.