spot_imgspot_img
18.7 C
Vaslui
28-apr.-2024

„Dacă am semnale că vreun poliţist ia şpagă, eu fac reclamaţie”

- Advertisement -

* Interviu cu şeful Serviciului de Poliţie Rutieră Neamţ, comisarul şef Cezar Asandei

Rep: Linişte în ultima vreme pe la Poliţia Rutieră. Sunt mai bine de doi ani de când nu s-a mai auzit de nici un poliţist cercetat pentru mită. Au învăţat subalternii drumneavoastră cum să procedeze ca să nu mai fie prinşi sau chiar nu mai iau şpagă?

Cms. şef Cezar Asandei: Au trecut doi ani şi jumătate de când conduc acest serviciu şi eu spun că este îmbucurător că nu am mai avut fapte de corupţie. Dar le-am spus clar şi răspicat şi le-am repetat acest lucru: dacă am semnale că vreun poliţist ia şpagă sau vine cineva în audienţă şi îmi spune că a dat ceva vreunui poliţist, eu sunt primul care fac sesizare la instituţiile în drept. Eu cred că oamenii au înţeles cum trebuie să-şi facă treaba, mai ales că au văzut că am suspendat permisele unor persoane de care nu se atinsese nimeni până la venirea mea, şi că nu am dat niciodată vreun telefon să intervin pentru cineva. Pot să spun, cu toată responsabilitatea, că nu există maşini care să aibă „imunitate” în trafic, chiar dacă aparţin unor oameni cu funcţii, oameni de afaceri sau unor oameni politici.

Rep: Totuşi, poliţia rutieră este un segment de risc din punct de vedere al tentaţiilor.

Cms. şef C.A.: E adevărat că procentul faptelor de corupţie este ridicat la poliţia rutieră, la nivel naţional, dar şi pentru că sunt anumite particularităţi şi se întâmplă ca şoferul să fie singur cu poliţistul care tocmai a constatat o contravenţie şi trebuie să-l sancţioneze, sau cu examinatorul, pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului, şi atunci există un cadru favorabil „negocierilor”. Am permanent în atenţie aceste aspecte şi lupta împotriva faptelor de corupţie este prioritatea mea zero.

Rep: Pe de altă parte, există explicaţii pentru tentaţiile din sistem. Au apărut texte în ziarele din mai multe judeţe, care semnalau că la vremea asta, când temperaturile nu sunt foarte prietenoase, poliţiştii rutieri stau în stradă în uniformele de vară, pentru că n-au primit încă banii de echipament.

Cms. şef C.A.: La Poliţia Rutieră Neamţ nu este cazul. Absolut toţi poliţiştii au echipamentul necesar şi complet, aşa că pot fi prezenţi în trafic fără nici o problemă. Şi prezenţa lor pe arterele din judeţ se simte în evoluţia accidentelor rutiere. Suntem în scădere atât ca număr al evenimentelor, cât şi ca număr al victimelor încă din anul 2012, iar anul acesta avem în continuare o scădere de 40 de accidente grave.

mita

Rep: Care din cei trei factori – şoferul, drumurile şi vremea – contează cel mai mult în producerea unui accident?

Cms. şef C.A.: Din constatările noastre a rezultat că în 90-95 % din cazuri facorul uman a contat decisiv în producerea unui accident.

Rep: În acest caz, înseamnă că pregătirea şoferilor are o importanţă covârşitoare în prevenirea accidentelor. Sunt pregătiţi proaspeţii şoferi care iau astăzi permisul, să iasă mâine pe şosele la volanul unui camion, de exemplu?

Cms. şef C.A.: Programa şcolară de la şcolile de şoferi este stabilită, pe categorii de permise, de către Ministerul Transporturilor şi, în mare parte, este armonizată cu legislaţia europeană. Fără discuţie că acest cadru legal în care îşi desfăşoară activitatea şcolile de şoferi poate fi îmbunătăţit şi ar fi foarte bine ca, timp de un an, proaspătul şofer să nu conducă decât cu însoţitor, ca să se poată forma. Ar trebui prins în lege, de asemenea, poligronul. Cum ar trebui ca un elev să conducă şi în condiţii de iarnă, pe polei şi zăpadă, ca să nu avem doar şoferi de vară şi de week-end. Pentru că aceştia produc cele mai multe accidente când sunt puşi în situaţii limită pe care nu sunt pregătiţi să le depăşească.

Rep: Credeţi că ar fi utilă pentru siguranţa în trafic impunerea unei limite de vârstă dincolo de care o persoană să nu mai aibă dreptul de a conduce?

Cms. şef C.A.: Nu. Cred că este mult mai util şi mai benefic un control medical riguros care să elimine persoanele care nu mai au calităţile necesare pentru a conduce, indiferent de vârsta lor. Şi vreau să vă spun că, de la an la an, colaborarea n oastră cu medicii se îmbunătăţeşte. În 2012 am retras 14 permise, iar anul acesta, până acum, alte 12.

Rep: Dincolo de facorul uman, există şi nişte puncte negre în judeţul Neamţ, unde se produc mereu accidente. care sunt acestea?

Cms. şef C.A.: Noi facem analize trimestriale anuale şi multianuale şi apoi stabilim aceste puncte negre. Cele mai pertinente analize sunt cele făcute la 5 ani, şi după o astfel de analiză am identificat 22 de zone de risc pe drumurile naţionale şi pe drumurile judeţene. Am identificat, de asemenea, 5 puncte negre, în care, pe un sector de drum de un kilometru, au fost mai mult de 10 accidente grave în 5 ani. Aceste puncte sunt pe traseele Dumbrava Roşie – Roznov, Podoleni – Costişa, intersecţia de la Căciuleşti şi pe E 85 la Horia şi la Traian. În intersecţia de la Căciuleşti numărul accidentelor s-a diminuat după ce s-au montat indicatoare noi din 50 în 50 de metri, s-au făcut marcaje cu „Stop” pe partea carosabilă, şi s-au montat 3 seturi de benzi rezonatoare pentru a atenţiona conducătorii auto că urmează o intersecţie în care trebuie să acorde prioritate.

Rep: Ce vă doriţi pentru anul viitor?

Cms. şef C.A.: Sănătate la toată lumea şi să ne ajute Dumnezeu să avem cât mai puţine accidente şi să ieşim în trafic, în siguranţă, cu toţii.

A consemnat Cristina MIRCEA

Cititi: http://ziarulceahlaul.ro/daca-semnale-ca-vreun-politist-ia-spaga-eu-fac-reclamatie/

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.